rattaat

Fiksarin blogi

Tervetuloa blogiimme! Jaamme tällä sivulla vinkkejä tietotekniikan käyttöön, ja kerromme mitä olemme työn kautta oppineet.

Voi ei, taasko se Windows 10 pitää päivittää?

Julkaistu: 30.3.2017

Ei huolta! Olemme kohdanneet asiakkaidemme kanssa jo monet Windows-päivitykset ja autamme jälleen, jos kaipaat tukea päivityksessä, tai päivitys laittaa koneen solmuun. Kerromme nyt muutamista muutoksista, joita päivitys tuo mukanaan.

Windows 10

Jos sinulla on käytössäsi tietokone, jonka käyttöjärjestelmänä on Windows 10, on aika valmistautua seuraavaan päivitykseen. Kymppi ei vaihdu, mutta se saa lisäominaisuuksia Windows Creators Update -nimisellä päivityksellä. Microsoft kertoi, että paketti julkaistaan 11. huhtikuuta, joten koneesi saattaa huhtikuun aikana ilmoittaa päivitystarpeesta. Silloin tiedät, mistä on kyse.

Päivityksen yhteydessä tiedostosi säilyvät ennallaan, mutta tärkeimmät kuvat, videot ja dokumentit on aina järkevää varmuuskopioida ennen isoja päivityksiä. Jos haluat pelata varman päälle, siirrä tiedostosi vaikkapa muistitikulle ennen kuin annat Windowsille luvan käynnistää päivityksen.

Uusi päivitys parantaa joitakin tietokoneen viihdeominaisuuksia, mutta kiinnostavia lisäyksiä on enemmänkin. Kärsitkö nukahtamisvaikeuksista? Syynä voi olla tietokoneen ruudun heijastama sininen valo, varsinkin jos tapaat käyttää konetta myöhään illalla.

Sininen valo pitää hereillä

Tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten näytön kalpea valo voi häiritä unensaantia, sillä se pitää käyttäjän aivot virkeänä. Windows Creators Update tuo ns. yövalo-ominaisuuden koneellesi: yövalo muuttaa näytön värisävyjä niin, että aivot eivät häiriinny niistä yhtä paljon kuin sinisestä valosta.

Myös Windowsin tietoturvaominaisuudet siirtyvät samaan paikkaan: uusi Windows Defender Security Center kerää Windowsin omat tietoturvatoiminnot samaan paikkaan. Todennäköisesti et kuitenkaan tarvitse niitä, jos sinulla on esimerkiksi F-Securelta hankittu turvapaketti. Myös internet-selain Edgestä on luvattu tehdä nopeampi.

Toivomme, että päivitys sujuu näppärästi! Fiksari on kuitenkin lähellä, jos kaipaat apua.


-Heidi



Kolme asiaa, jotka tekevät älylaitteiden käytöstä älyttömän hankalaa

Julkaistu: 5.9.2016

Tavallinen tarina menee näin: lapset tai lastenlapset ovat ostaneet vanhemmille tai isovanhemmille joululahjaksi tabletin tai älypuhelimen. Sen avulla pystyy pitämään paremmin yhteyttä, soittamaan vaikka Skype-puheluita, varaamaan lomamatkat ja hoitamaan pankkiasiat näppärästi, kaikki vakuuttelevat. Mutta kun juhlat loppuvat, uuden älylaitteen omistajan ongelmat vasta alkavat.

Liikaa laitteita!

Lisää laitteita, lisää ongelmia

Älypuhelimet, tabletit ja läppärit eivät ole enää pelkästään työikäisten ja teinien arkipäivää, vaan jo 36 prosentilla 65–74-vuotiaista suomalaisista on älypuhelin käytössään, kertoo Tilastokeskus. Samoin vuonna 2015 jo neljännes saman ikäisistä suomalaisista asui taloudessa, jossa käytössä on tablettitietokone. Mitä enemmän laitteita, sitä enemmän ongelmatilanteita tulee eteen.

Jos kuuluu siihen onnekkaaseen ryhmään, joka jo työelämässä on tutustunut tietotekniikkaan, älylaitteiden käyttö voi tuntua luontevalta. Mutta entäpä ihmiset, jotka ovat tottuneet käyttämään yhteydenpitoon lankapuhelinta ja kirjepostia, varaamaan lennot ja hotellit matkatoimistovirkailijalta tai tekemään talletukset pankin palvelutiskillä?

Me Fiksarilla olemme tehneet yli vuoden ajan kotikäyntejä työ- ja eläkeikäisten ihmisten koteihin, ratkoneet tietotekniikan aiheuttamia pulmia ja opastaneet laitteiden käytössä. Olemme huomanneet, kuinka samanlaisten ongelmien kanssa asiakkaamme painivat. Tässä niistä yleisimmät:

1. Oikea kieli puuttuu.

Asiakkaalla on ongelma, mutta asiakkaasta tuntuu, ettei hän osaa kuvailla ongelmaa tai edes puhua laitteistaan oikeilla nimillä. Moni on kuullut puhuttavan pilvipalveluista, Skypestä tai kotiverkosta, mutta kukaan ei ole vaivautunut selittämään, mitä nämä asiat tarkoittavat.

2. Laitteet eivät sovi käyttäjälleen.

Liian pienet kosketusnäytöt vaativat tikunohuita sormia ja tarkan päättäväistä mutta keveää painallusta. Mutta miten asiakas pääsee hoitamaan pankkiasioita, jos ei löydä oikean sovelluksen painiketta ruudulta tai edes saa näppäinlukitusta auki? Laitteiden testaus käyttäjän kanssa unohtuu harmillisen usein lahjan ostajilta.

3. Asiakkaiden oma huoli.

Laitteen rikkomisen tai sekoittamisen pelko estää monia asiakkaitamme käyttämästä laitteitaan. Ymmärrämme tämän hyvin. Älylaitteet ovat kalliita ja huoli niiden rikkomisesta on suuri. Jatkuvat päivityspyynnöt vyöryvät näytölle uhkaavalta kuulostavien viestien kera:

"Sallitko Ohjelman XYZ tehdä muutoksia järjestelmään? Salli / Peruuta" tai "Ohjelma on ladattu internetistä ja voi sisältää haitallisia elementtejä. Oletko varma että haluat asentaa sen?" Harva lähtee arvaamaan, vaan jättää tärkeätkin päivitykset tekemättä.

Ratkaisu: älä jää yksin

Ei todella ole ihme, jos näiden jatkuvien ongelmien edessä olo tuntuu voimattomalta. Asiakkaamme kaipaavat kuuntelijaa ja neuvojaa, joka tulee kun avun tarve on akuutti. Juuri tämän takia perustimme Fiksarin.

Pyrimme jatkossa jakamaan tässä blogissa vinkkejä, selittämään hankalia termejä ja rohkaisemaan lukijoita käyttämään tekniikkaa. Voit myös tilatat uutiskirjeemme (täytä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään), niin saat vinkit ensimmäisten joukossa.

Luottamus on Fiksarille tärkeää, joten seuraavassa tekstissä esittelemme itsemme ja kerromme, miksi päädyimme Fiksareiksi.

Heidi

#

Kajavatie 10

00200 Helsinki

posti@fiksari.fi

Y-tunnus: 2696725-2

Soita 050 566 8586 ja Fiksari auttaa heti!

Teemme kotikäyntejä ma-pe klo 9-20 ja la-su 10-16.

Toimialue

Helsinki

Espoo

Vantaa

Kauniainen

Twitter Facebook Instagram

© Fiksari 2017

Tietosuojaseloste