Fiksarin blogi

Tervetuloa blogiimme! Jaamme tällä sivulla vinkkejä tietotekniikan käyttöön, ja kerromme mitä olemme työn kautta oppineet.



TIEDOTE: Näissä 10 asiassa seniorit kaipaavat eniten digitukea – Perustaitojen puute näkyy selkeästi

Julkaisuvapaa 17.7.2019 Klo 06:00

Seniorien digitukeen erikoistunut startup-yritys Fiksari selvitti kattavan aineiston perusteella kymmenen yleisintä syytä, jonka vuoksi seniori-ikäiset suomalaiset tarvitsevat digitukea.


Suuri osa senioreista pärjää digilaitteiden kanssa hyvin, mutta jatkuvat muutokset laitteissa ja palveluissa aiheuttavat lähes kaikille päänvaivaa.



Digituen kotikäyntien aiheet TOP 10


1. Laitteen peruskäyttö (44 %)

2. Sovelluksen peruskäyttö (42 %)

3. Sähköpostin käyttö ja ongelmat (32 %)

4. Tulostamisen ongelmat (23 %)

5. Uuden laitteen käyttöönotto (22 %)

6. Internet-yhteyden ongelmat (21 %)

7. Uusien sovellusten asentaminen ja käyttöönotto (18 %)

8. Salasanojen selvittely ja resetointi (12 %)

9. Tiedostojen varmuuskopioinnin varmistaminen (11 %)

10. Valokuvien siirtäminen ja lajittelu (11 %)


(n=639, data kerätty ajalta 17.6.2018–16.7.2019)

Eniten tukea tarvittiin laitteiden peruskäytössä. Erityisesti älypuhelinten käytössä hankaluuksia aiheuttavat älypuhelimen fyysisten ja digitaalisten nappien ja kytkinten toiminta, erilaisten eleiden ja liikkeiden käyttö puhelimen hallinnassa, sekä virtuaalinäppäimistön käyttö.

"Jos laitteen peruskäytössä on haparointia, monipuolisempi digipalveluiden hyödyntäminen voidaan unohtaa. Vaikka digilaitteiden ja -palveluiden käytettävyydestä puhutaan nykyään paljon, riittävän käyttäjätestauksen puute näkyy kaikkialla”, Fiksarin perustaja Heidi Kähkönen sanoo.

Palveluiden digitalisaatiosta toivotaan julkisella ja yksityisellä sektorilla suuria säästöjä, kun asiakkaiden ja kansalaisten odotetaan siirtyvän verkkoon asioimaan. Suurimmat säästöt jäävät toteutumatta, jos palveluita paljon tarvitsevat ikäihmiset eivät pääse digipalveluita käyttämään.


Ongelmanratkaisusta ennaltaehkäisyyn

Ongelmien ratkomiseen perustuva digituki ei ole pitkällä tähtäimellä hedelmällistä, vaan digituessa pitäisi siirtyä ennaltaehkäisevään malliin. Ongelmia voidaan ennaltaehkäistä valitsemalla käyttäjälleen oikeasti sopivia laitteita, minimoimalla mahdolliset häiriötekijät jo käyttöönottovaiheessa, sekä opastamalla digilaitteiden ja -palveluiden käyttöön pitkäjännitteisesti, oikeanlaista pedagogiikkaa soveltaen.

"Eivät lääkäritkään mielellään tee pallolaajennuksia tai määrää kolesterolilääkkeitä. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos vakavia ongelmia ennaltaehkäistäisiin elintapoja korjaamalla. Sama pätee digimaailmassa", Kähkönen sanoo.

Fiksari kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa uudenlaista ja helppokäyttöistä älypuhelinsovellusta, jonka avulla seniori-ikäiset älypuhelimen käyttäjät voisivat päivittäin opetella käyttämään digilaitteitaan, erityisesti älypuhelimiaan. Sovellus julkaistaan loppuvuodesta 2019.

Fiksari Finland Oy on helsinkiläinen startup-yritys, joka tarjoaa ystävällistä digitukea erityisesti iäkkäille ihmisille. Samalla Fiksari työllistää ja kouluttaa paikallisia nuoria antamaan digitukea lähiympäristön senioreille. Yrityksen ovat perustaneet Heidi Kähkönen (mm. Slush, Almamedia) ja Peik Hämekoski (mm. Aaltoes, Rising North).



Lisätiedot:

Heidi Kähkönen

Perustaja, Fiksari Finland Oy

heidi@fiksari.fi




Näin Fiksari säästi Railille 364 euroa vuodessa

Päivitetty 20.5.2019

Kerromme tässä blogitekstissä siitä, kuinka onnistuimme operaattorien sopimuksia karsimalla ja Railin käyttötarpeet kartoittamalla puolittamaan Railin kuukausittaiset netti- ja puhelinlaskut. Säästöillä kuittasimme Railin Kanarian-matkan.



Fiksari sai hiljattain kutsun Railin (nimi muutettu) luokse Helsingin kantakaupunkiin. Ongelmana oli, että Railin Android-älypuhelimen verkkopankkisovellus ei suostunut välillä toimimaan, vaan ilmoitti yhteysvirheestä. Laskut uhkasivat jäädä maksamatta ja Raili hermostui.

Ongelmaa selvitellessämme huomasimme nopeasti, että Railille oli kertynyt yllättävä määrä erään teleoperaattorin sopimuksia ja palveluita, joista suurinta osaa hän ei edes tarvinnut. Oli selvää, että operaattorien leppoisasti juttelevat myyjät ovat kyllä taitavia puhumaan ja myymään, mutta asiakkaan aidot tarpeet heillä ei ole mielessään.

Onneksi sopimukset eivät olleet enää määräaikaisuuden piirissä, joten käärimme hihat ja ryhdyimme selvittämään, mitä palveluita ja yhteyksiä Raili oikeasti tarvitsee.


Tarpeet

Raili käyttää tietokonetta sekä älypuhelintaan päivittäisten digiasioiden hoitamiseen: sähköpostin lähettämiseen, pankkiasiointiin sekä tulevien matkojen suunnitteluun ja tiedon etsimiseen verkosta. Internetiä hän käyttää kotona tietokoneellaan kiinteän laajakaistan avulla sekä liikkeellä ollessaan älypuhelimellaan 4G-mobiiliverkon avulla. Tablettia hänellä ei ole käytössä, ja televisiota hän katsoo harvoin.


Tiesitkö?

Kiinteä laajakaista = Kotiin kaapeleita pitkin hankittava, melko tasaisesti toimiva nettiyhteys. Kun käytössä on uusin tekniikka, kiinteä laajakaista on erittäin nopea. Voidaan kytkeä piuhalla suoraan seinästä tietokoneeseen tai saada toimimaan langattomasti wifi- eli wlan-reitittimen avulla.

4G = Mobiiliverkko, joka muodostuu tuhansien tukiasemien välillä langattomasti kulkevista radiosignaaleista. Tarjoaa internet-yhteyden, jota voi käyttää kotona ja kodin ulkopuolella liikkuessa. Nykyaikaiset älypuhelimet ja tabletit hyödyntävät 4G-verkkoa silloin kun niissä on sim-kortti.


Sopimukset ennen Fiksarin kartoitusta

Aluksi kartoitimme kaikki Railin voimassa olevat liittymä- ja palvelusopimukset. Kirjauduimme operaattorin verkkopalveluun ja kaivoimme viimeisimmät laskut esille. Selvisi, että Raililla oli voimassa seuraavat toistaiseksi voimassa olevat sopimukset:


Tuote Käyttö Hinta/kuukausi
Turvapaketti 3 laitteelle Ei käytössä 6,9 €
Tv-kortti ja tallennustilaa verkosta Ei käytössä 3,5 €
Kiinteä laajakaista, datanopeus 350Mb/s sekä 4G sim-kortti esim. tabletille Laajakaista käytössä, sim-kortti ei käytössä 29,90 €
Puhelinliittymä 200 min + 200 SMS + datanopeus 1Mb/s, käyttökatto 500Mt Käytössä 21,90 €
YHTEENSÄ Käytössä 2/5 palvelua 62,20 €

Laskuista koitui siis yhteensä 62,2 euroa maksettavaa joka kuukausi. Jos joitakin alennuksia liittymissä oli alkuun ollutkin, enää ne eivät olleet voimassa. Vanhoilla sopimuksilla Raili maksaisi operaattorille yhteensä 746,4 euroa vuodessa!

Lisäksi Raililla oli voimassa aiemmin hankittu F-Securen tietoturvaohjelmiston vuosilisenssi, josta oli maksettu ostohetkellä 60 euroa.


Nopeudet selitettynä

1 Mb/s = 1 megabitti sekunnissa. Nykyisin hidas yhteys, joka ei riitä useimpien nettipalveluiden jouhevaan käyttöön.

10 Mb/s = 10 megabittiä sekunnissa. Hyvä perusnopeus, joka riittää useimpiin netinkäyttäjän tarpeisiin, kuten netin selaamiseen, pankkipalveluiden käyttämiseen, sähköpostin lähettämiseen sekä videoiden pelaamiseen

100 Mb/s = 100 megabittiä sekunnissa. Erittäin nopea netti, joka vaatii parikseen todella hyvät laitteet, jotta koko nopeuden voi hyödyntää (uusi älypuhelin tai reititin). Tarvitaan usein vain nopeutta vaativiin nettipeleihin tai jos taloudessa käytetään useita laitteita internetin selailuun ja nettivideoiden katseluun yhtä aikaa.


Fiksarin ratkaisu

1) Tietoturva

Koska Raililla oli ennestään F-Securen tietoturvaohjelmiston vuosilisenssi, operaattorilta hankittu turvapaketti voitiin irtisanoa, ja säästöä syntyi 6,9 euroa kuussa, eli 82,8 euroa vuodessa. F-Securen lisenssi, joka myös mahdollistaa tietoturvaohjelmiston lataamisen kolmelle laitteelle, riittää turvaamaan Railin laitteet ja tulee vuositasolla operaattorin pakettia halvemmaksi. Hassuinta tilanteessa on se, että operaattorin myymä turvapaketti on *sama tuote* kuin mitä F-Secure myy suoraan asiakkaille.

Säästö: 82,8 euroa vuodessa


2) Tv-kortti + tallennustila

TV-kortin ja tallennustilan tilaus lopetettiin, sillä Raili sanoi, ettei juuri ehdi katsoa televisiota, saati TV-kortin mukana tulevia lisäkanavia. TV-kortti ei ole koko sopimuskaudenaikana ollut televisiossa kiinni. Säästöä tuli 3,5 euroa kuukaudessa, eli 42 euroa vuodessa.

Säästö: 42 euroa vuodessa


3) Laajakaista + 4G-sim

Kiinteä laajakaista (350 megabittiä/sekunti) oli tarpeettoman nopea suhteessa siihen, mitä Raili netissä tekee. Korkeat nopeudet ovat hyödyksi, jos esimerkiksi pelaa muiden ihmisten kanssa verkossa pelejä, jotka vaativat salamannopeita reaktioaikoja. Lisäksi operaattorien lupaukset korkeista nopeuksista ovat usein harhaanjohtavia, sillä 350 megabitin maksimista toteutuu laitteista riippuen yleensä vain pieni osa.

Nettiyhteyden nopeutta päätettiin laskea 100 megabittiä/sekunti -tasolle, joka sekin oli tarpeisiin nähden melko paljon. Liittymä kuitenkin maksaa vain 9,9 euroa kuukaudessa. Samalla käyttämättömästä 4G sim-kortista luovuttiin. Säästöä saatiin näin 20 euroa kuukaudessa, eli 240 euroa vuodessa.

Säästö: 240 euroa vuodessa


4) Puhelinliittymä älypuhelimeen

Raililla oli käytössään liittymätyyppi, joka oli selkeästi vanhentunut nykyisiin tarpeisiin nähden. Railin liittymäpakettiin kuului 200 minuuttia puheaikaa sekä 200 tekstiviestiä, sekä 500 megatavua dataa, ja sekin vain 1 Mbt/s:n nopeudella. Tästä alhaisesta nopeudesta johtuivat myös verkkopankin ongelmat, sillä verkkopankit tarvitsevat pääsääntöisesti vähintään n. 10Mbt/s nopeuden toimiakseen.

Päivitimme liittymän moderniin 4G-liittymään, jossa on rajattomasti sekä puheaikaa että tekstiviestejä, datankäyttö kotimaassa ei ole rajoitettua ja nopeuskin on 100Mbt/s. Lisänä tuli 10 gigatavun datankäyttö EU- ja ETA-maissa ilman lisämaksua, eli matkustaessaan Railin ei käytännössä tarvitsisi maksaa netin käytöstä yhtään ekstraa. (Kiitos EU ja hyvästi, roaming-maksut!)

Uuteen liittymään Raili sai vuoden määräaikaisen sopimuksen ansiosta tarjouksen 21,9 euroa kuukaudessa. Kyseessä oli siis paljon parempi ja Railin tarpeisiin sopiva liittymä samaan hintaan kuin ennenkin.

Säästö: 0 euroa vuodessa (mutta parempi palvelu samalla hinnalla)


Tuote Käyttö Hinta/kuukausi
Kiinteä laajakaista 100Mb/s Käytössä 9,9 €
Rajoittamaton 4G-liittymä älypuhelimeen Käytössä 21,9 €
YHTEENSÄ Käytössä 2/2 palvelua 31,80 €

Nyt Railin digitaalinen arki rullaa entistäkin paremmin, ja onnistuimme säästämään Railille 364,8 euroa vuodessa. Jatkossa Raili maksaa kuukausittain operaattorille yli 30 euroa vähemmän kuin ennen, vain 31,8 euroa. Säästetyillä rahoilla Raili sai kuitattua keväällä koittavan matkan Kanarialle.

Mitäs sanot, haluatko Fiksarin tarkistamaan sinunkin sopimuksesi? ;)




Google Plus sulkeutuu huhtikuussa – miten se vaikuttaa minuun?

Julkaistu 4.2.2019

Google-tilin omistavat asiakkaamme ovat saaneet viikonloppuna Googlelta sähköpostia, joka on herättänyt paljon kysymyksiä. Siksi ajattelimme lyhyesti kirjoittaa siitä, mistä on kyse.




Mikä on Google Plus (eli Google+)?

Yksinkertaisin selitys on: Plus on Googlen rakentama sosiaalisen median palvelu, eli käytännössä Facebookin kilpailija. Plus ei kuitenkaan koskaan päässyt lähellekkään kilpailijansa suosiota. Tästä syystä Google ajaa sen nyt alas.


Onko minulla Google Plus -tili?

Google Plus yritti hankkia käyttäjiä niin epätoivoisesti, että jokaiselle Google-tilin luoneelle henkilölle luotiin automaattisesti myös profiili Google Plus -palveluun. Jos sinulla on Google-tili (eli käytät Gmailia tai Android-älypuhelinta), sinulla on siis myös Google Plus -profiili, vaikket olisi sitä koskaan käyttänytkään.


Vaikuttaako sulkeminen minuun?

Ei vaikuta, jos et ole koskaan käyttänyt Google Plussaa. Muut käyttämäsi Googlen palvelut jatkavat toimintaansa aivan normaalisti.



Tältä Google Plus -palvelu näyttää. Todennäköisesti et ole kuitenkaan koskaan nähnyt tai tarvinnut sitä.



Elämä ilman digiongelmia – Esittelyssä Fiksari-klubi

Julkaistu 21.12.2018

Kuvittele elämäsi ilman digiongelmia. Miltä sellainen tuntuisi? Olisiko se edes mahdollista? Me Fiksarilla uskomme löytäneemme ratkaisun. Liity Fiksari-klubiin ja sano hyvästit digiongelmille!


Fiksarimme ovat tehneet toimintamme aikana jo reilusti yli 1000 kotikäyntiä. Olemme seuranneet tarkasti, minkälaisia digiongelmia ratkomme ja mistä ne johtuvat. Tämän kirjanpidon ansiosta, sekä kymmeniä asiakkaitamme haastattelemalla, olemme löytäneet kaavan, jonka avulla pääset eroon digiongelmista.

Toimiva laite + osaava käyttäjä + jatkuva tuki = Elämä ilman digiongelmia

Mikä Fiksari-klubi on?

Fiksari-klubi on yhteisö ihmisille, jotka haluavat nauttia elämästä ilman digiongelmia ja keskittyä itselleen ja läheisilleen tärkeisiin asioihin. Se on yhteisö niille, jotka haluavat ymmärtää enemmän teknologiasta ja pysyä kärryillä sen kehityksestä. Fiksari-klubi on oiva yhteisö myös niille, jotka haluavat helpottaa elämäänsä teknologian avulla. Fiksari-klubi on yhteisö niille, jotka haluavat pysyä vireänä ja vetreyttää aivojaan uutta oppimalla.


Kenelle Fiksari-klubi sopii?

Fiksari-klubi sopii sinulle, jos et koe olevasi varma digilaitteiden käyttäjä tai haluat vain oppia uusia asioita. Ehkä työelämässä tai perheessäsi joku muu on hoitanut digiasiat aikaisemmin puolestasi, mutta tilanteen muututtua olet jäänyt vaille tukea. Fiksari-klubi sopii sinulle, jos pelkäät jääväsi yksin digilaitteiden ongelmien tai kysymystesi kanssa, sillä klubin jäsenenä et jää yksin. Fiksari-klubi sopii sinulle, jos haluat esittää kaikki “tyhmätkin” kysymykset teknologiasta ja kaipaat kärsivällistä ja selkeäsanaista opastajaa.


Voinko minä liittyä Fiksari-klubiin?

Kyllä, jos omistat jonkin tai useamman seuraavista laitteista: Apple iPhone 5 tai uudempi, Apple iPad 3 tai uudempi, Macbook Air tai Pro, 2010-luvun malli.


Miten Fiksari-klubi toimii?

Pidämme huolta, että jokainen Fiksari-klubin jäsen kykenee hoitamaan digimaailman perusasiat ongelmitta: lähettää sähköpostia, selata internettiä ja hoitaa pankkiasiansa. Jokaisella jäsenellä on mahdollisuus oppia uutta säännöllisesti ja vahvistaa osaamistaan. Lisäksi jäsenillä on käytettävissään jatkuva tuki ilmaantuvia kysymyksiä varten.

Toimiva laite: Fiksari-klubin jäsenillä on toimivat, päivitetyt laitteet. HUOM! Tällä hetkellä voimme ottaa jäseniksi vain henkilöitä, joilla on joko Applen iPhone, iPad tai Macbook-tietokone.

Osaava käyttäjä: Järjestämme viikoittain pienryhmäopastuksia Fiksari-klubin jäsenille. Pienryhmiin osallistuu 3–4 henkilä kerrallaan taitavan fiksarimme johdolla. Pienryhmissä käsitellään niitä aiheita, joista osallistujat toivovat oppivansa lisää. Kaikilla on sama laite, sama osaamistaso ja hyvin usein samat kysymykset. Näin oppiminen on tehokasta. Kertauksen ansiosta taidot myös pysyvät hallussa.

Jatkuva tuki: Riippuen jäsenyydestä, voit aina saada Fiksarilta nopean vastauksen kysymyksiisi joko sähköpostitse, puhelimitse tai kotikäynnillä. Kotikäynnit saat jäsenenä alennettuun hintaan 40€/tunti (normaalisti 60€/tunti).


Mistä Fiksari-klubi sai alkunsa?

Tähän mennessä olemme tuoneet ystävällistä digitukea kotiin kannettuna sadoille asiakkaillemme. Kun asiakkaillamme on ollut ongelmia älypuhelinten, tablettien, tietokoneiden, tulostinten, internetin tai älytelevisioiden kanssa, fiksari on saapunut auttamaan. Mutta juuri 1000. käynnin kynnyksellä aloimme pohtia, mitä järkeä koko rumbassa on.

Toimme ensiavun ongelmaan, mutta seuraava pulma oli jo kulman takana odottamassa. Sitten saimme radikaalin ajatuksen: Mitä jos digiongelmia ei enää tulisikaan?

Lähdimme pohtimaan, miltä digiongelmista vapaa elämä näyttäisi ja mitä se vaatisi. Halusimme päästä kiinni digiongelmien juurisyihin, emmekä hoitaa pelkkiä oireita. Kävimme läpi kaikki asiakastapaukset ja löysimme kaksi juurisyytä: Toimimattomat laitteet ja käyttäjän osaamattomuus. Kuulostaa tylyltä, mutta 1000 käynnin tuoman kokemuksen ansiosta voimme näin sanoa.

Syntyi ajatus Fiksari-klubista. Olemme keränneet tarkkaa tietoa 1000 käynniltä digiongelmien määrästä ja aiheuttajista. Uskomme nyt, että voimme kokemuksiemme ja datan pohjalta rakentaa palvelun, joka poistaa digiongelmat elämästäsi lopullisesti.


Milloin voin liittyä jäseneksi?

Ensimmäiset jäsenet otamme mukaan helmikuussa 2019. Mikäli olet Fiksarin sähköpostilistalla, pidä silmällä sähköpostiasi.


Mitä vaihtoehtoja Fiksari-klubin jäsenyyksissä on?

KEVYT sopii ihmiselle, joka ei halua vihkiytyä sen enemmän digiin, mutta haluaa hoitaa pakolliset ja välttämättömät asiat sujuvasti. Silloin aikaa jää itselle tärkeämmille asioille.

AKTIIVI sopii ihmiselle, joka haluaa ottaa digin haltuun, pysyä kehityksen mukana ja oppia jopa uutta. Olemme tehneet sen helpoksi.


Miten Fiksari-klubin pienryhmäopastukset eroavat esimerkiksi kansalaisopiston kursseista?

Pienryhmäopastuksissa on läsnä 2–4 henkilöä, joilla kaikilla on sama laite, ja joiden osaamistaso on samanlainen. Pienen ryhmäkoon ansiosta pääsemme harjoittelemaan läpi käytäviä asioita käytännössä. Tunnin mittaisen opastuksen vetää aina taitava fiksarimme, joka puhuu ymmärrettävää kieltä.

Koska kaikki osallistujat ovat pienryhmissä samalla viivalla osaamisessa, liian helppoja kysymyksiä ei ole, eikä sinun tarvitse pelätä hidastavasi muiden etenemistä. Pienryhmässä saa myös vertaistukea. Parhaan vaikutuksen pienryhmäopastuksista saat, jos osallistut ystäväsi kanssa. Näin voitte kerrata opastuksen asioita yhdessä. Tässä esimerkkejä pienryhmäopastusten aiheista:


  • Mitä pilvipalvelut kuten iCloud ovat ja miten ne toimivat?
  • Miten varmistan, että tärkeät valokuvat pysyvät tallessa ja miten jaan niitä?
  • Näin säästän rahaa Office-paketista ja luon dokumentit ilmaisilla työkaluilla
  • Google Mapsin käyttö liikkeellä ja navigaattorina
  • Whatsappin perusteet: viestien ja kuvien lähettäminen, perheryhmät, kuvapuhelut ja ääniviestit
  • Youtube-videopalvelun käyttö: miten löydän ja katson minua kiinnostavia videoita
  • Facebook: Miten suojaan omat yksityiset tietoni
  • Taxify: Selkeä taksisovellus, jossa hinta on selvä jo ennen matkaa

Miten jatkuva tuki on järjestetty?

Voit valita sinulle mieluisimman viestintäkanavan. Jatkuva sähköpostituki sisältyy jäsenyyden hintaan, mutta jos haluat jatkuvan puhelintuen, voit pientä lisämaksua vastaan hankkia sen jäsenyytesi lisäksi. Lisäksi kehitämme jatkuvasti uudenlaisia tapoja saada vastauksia kysymyksiin ja neuvoja ongelmiin entistä tehokkaammin.

Vaihda viihdedigiboksi Chromecastiin - säästät satasia

Julkaistu 29.11.2018

Teleoperaattorit käärivät sievoiset summat rahaa myymällä kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia erilaisia viihdebokseja varten. Viihdeboksitilaus maksaa useita kymppejä kuussa – siis useita satasia vuodessa. Samat ominaisuudet voisi kuitenkin saada käyttöön halvemmalla. Siis paljon halvemmalla.




Chromecast-laite on Googlen valmistama tuote, joka maksaa uutena n. 40 euroa. Kämmenen kokoinen laite kiinnitetään television HDMI-porttiin, jollainen löytyy todennäköisesti kaikista moderneista teräväpiirtotelevisioista. Chromecast saa virtansa sähköverkosta, joten virtajohto kytketään sähköpistokkeeseen.

Chromecast ottaa yhteyden älypuhelimeesi tai tablettiisi ja voi toistaa sovellusten, kuten Yle Areenan, Youtuben tai Netflixin sisältöä television ruudulla. Jotta koko paketti toimii, tarvitset seuraavat asiat:

  • Chromecast-laitteen
  • Android- tai iOS-pohjaisen älypuhelimen tai tabletin
  • Google-tunnuksen (voidaan luoda tarvittaessa)
  • Kotonasi toimivan wifi-verkon
  • Ilmaisen Google Home -sovelluksen (ladataan älylaitteellesi)

Kun Chromecast on kiinni televisiossa, asennamme Google Home -sovelluksen älylaitteellesi. Älypuhelin tai tabletti toimii myös kaukosäätimenä, kun Chromecast on käytössä. Kun sovellus on asennettu, muodostetaan yhteys Chromecastin ja älylaitteesi välille kodin langattoman verkon kautta. Nyt pääset katsomaan älylaitteesi sisältöjä television ruudulta.

Fiksari hoitaa Chromecastin asennuksen noin tunnissa, ja hakee tarvittaessa laitteen kaupasta. Lähdetäänkö kokeilemaan?

Kirjoittaja: Heidi

Chromecast on huomaamaton laite, joka kiinnitetään television takapaneeliin ja verkkovirtaan. Sen avulla esimerkiksi Yle Areenan saa näkymään television ruudulla ilman kallista ja monimutkaista viihdedigiboksia.

Fiksari Deepak kertoo: "Todennäköisesti paras työ jossa olen koskaan ollut"

Julkaistu 25.10.2018

Rekrytoimme Fiksarille huipputyyppejä ja se näkyy asiakkaiden tyytyväisyydessä. Mutta millaista fiksarina toimiminen on? Annetaan fiksarimme Deepakin kertoa.


Deepak lähdössä ensimmäiselle asiakaskäynnille kesäkuussa 2018



"Löysin Fiksarin Instagramista ja hain heti sillä hetkellä työhön. Varsinkin meidän sukupolvi on kasvanut teknologian ympäröimänä, joten työ kuulosti helpolta, sekä tykkäsin koko konseptista tosi paljon. Yllätyksenä oli vielä hyvä korvaus.

Etsin osa-aikatyötä opiskelun ohelle, ja tämä työ sopi siihen täydellisesti, koska päätän itse, milloin teen töitä. Olen varma, että moni opiskelija olisi samaa mieltä.

Fiksarin työ vaati vähän tottumista sen suhteen, että joka päivä on eri paikassa uusien ihmisten kanssa heidän kodissaan. Siihen tottuu kuitenkin nopeasti, kun huomaa, että asiakkaat ovat tyytyväisiä kun lähden paikalta pois, ja melkein kaikki asiakkaat ovat erittäin mukavia.

Työ on ollut minulle helppoa, koska olen niin useasti auttamassa vanhempia tai muita sukulaisia älypuhelinten ja tietokoneitten käytössä. Ainoa ero on, että nyt teen melkein samoja asioita, mutta autan uusia ihmisiä ja saan rahaa siitä.

"Teknologia on ollut aina lähellä sydäntä, tykkään olla tekemisissä uusien ihmisten kanssa, palkkaus on motivoivaa, ja työtä tehdään hyvän asian puolesta, jonka kanssa itse olen 100% samaa mieltä."

Positiivisia asioita työssä on ollut myös hyvät työkaverit. Heitä näkee harvemmin, mutta kertaakaan ei ole ollut mitään lähellekkään negatiivista kokemusta työkavereitten tai pomojen kanssa. Se on iso plussa. Välillä on myös fiksaritapaamisia, jolloin koko työporukka kerääntyy tekemään jotain aktiviteetteja ja juttelemaan yhdessä, miten työt ovat sujuneet. Noissa tapaamisissa yleensä huomaa, kuinka hyvä työporukka on ympärillä, vaikka ei välttämättä kaikkia hyvin tuntisikaan vielä.

Fiksari on ollut minulle tähän saakka todennäköisesti paras työ, missä olen ikinä ollut, koska teknologia on ollut aina lähellä sydäntä, tykkään olla tekemisissä uusien ihmisten kanssa, palkkaus on motivoivaa, ja työtä tehdään hyvän asian puolesta, jonka kanssa itse olen 100% samaa mieltä. Töihin on aina kiva lähteä.

Ainoa toiveeni on, että Fiksari yrityksenä kasvaa, jotta tulevaisuudessa voisi työskenellä Fiksarille vaikka kokopäiväisesti.

- Deepak

P.S. Itse en uskoisi sanaakaan tästä, koska koko juttu on liian positiivinen ja olen liian skeptinen ihminen, mutta kaikki on 100% totta. :)"

Kommentit Fiksarilta: Deepak on tehnyt niin hyvää työtä, että palkkasimme hänet Fiksarin toimistolle tekemään avustavia töitä ja auttamaan palvelun kehittämisessä. Kaikilla fiksareillamme on hurjan paljon taitoja, joita haluamme hyödyntää ja olemmekin jo hyödyntäneet. Tulevissa blogiteksteissämme esittelemme näitä projekteja! /Heidi


"Minua ei sitten kiinnosta mitkään kalastuspelit!" sanoi Leena 62 v. kun Assemblyille lähti

Julkaistu: 12.10.2018

Mitä tapahtuu, kun 62-vuotias peruskoulun opettaja päästetään irti PUBG-kentällä? Se selviää Fiksarin minidokumentista, jonka kuvasimme Assembly Summer 2018 -tapahtumassa. Katso dokumentti Fiksarin blogissa tai YouTube-kanavalla.

Haluamme Fiksarilla herätellä senioreiden kiinnostusta digimaailmaan, eikä liene parempaa tapaa saada ihmisiä innostumaan kuin pelit ja leikit. Siksi kutsuimme elokuussa yhden onnekkaan Fiksarin asiakkaan mukaamme tutkimusretkelle tietokone- ja pelitapahtuma Assemblyyn.




Ennakkoluuloton ja iloinen Leena vastasi Fiksarin kutsuun. Kun pohdimme yhdessä, mitä peliä Leena voisi lähteä kokeilemaan, viesti oli selvä: nyt ei pehmoilla vaan mennään suoraan e-urheilun syvään päätyyn. "Minua ei sitten kiinnosta mitkään kalastuspelit", Leena ohjeisti.

Niinpä harjoiteltavaksi peliksi valikoitui PlayerUnknown's Battlegrounds, eli PUBG, jossa Fiksarin sponsoroima tiimi MJ-Esports on pärjännyt Suomen tasolla ja kansainvälisestikin hienosti.

Leenaa opastamaan ja valmentamaan saimme Alexander "Karn" Savolaisen, joka johdatteli Leenan tämän suositun taistelupelin saloihin.

Katso 20 minuutin mittainen Fiksarin minidokumentti klikkaamalla alla olevaa kuvaa! Näet muun muassa kuinka monta zombieta Leena sai listittyä ensimmäisessä PUBG-ottelussaan. Luvassa on huikean hauskoja hetkiä ja kuolemattomia lausahduksia.

Saat videon näkymään koko näytöllä painamalla kuvan oikeassa alanurkassa (videon käynnistämisen jälkeen) näkyvää ruutu-symbolia. Parhaan kuvanlaadun saat käyttöön, kun painat niin ikään oikeassa alareunassa olevaa ratas-ikonia, ja valitset Quality-valikosta tarkkuudeksi 1080p, eli teräväpiirron. Toivottavasti sinäkin innostut e-urheilusta!




Kiinnostuitko Fiksarin tutkimusretkistä? Etsimme nyt kandidaatteja seuraavalle retkelle 3D-printtauksen ja lisätyn todellisuuden maailmaan. Ilmoita kiinnostuksesi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti@fiksari.fi


Kirjoittaja: Heidi




E-urheilu kasvattaa suosiotaan – Fiksari tukee MJ-Esportsin kasvua

Julkaistu: 1.10.2018

Yhä useampi suomalainen nuori haaveilee itsensä elättämisestä e-urheilulla. Moni tähtää Suomen ja maailman huipulle pelaamalla esimerkiksi PUBG:n tai Hearthstonen tyyppisiä elektronisia pelejä e-urheilujoukkueessa. Fiksari päätti keväällä alkaa tukea e-urheiluseura MJ-Esportsia, mutta miksi?


Kuvassa oikealta Jere, Johanna, Miika ja Elja Assembly Summer 2018 -tapahtumassa.



Ammatiksi pelaaminen ei suinkaan ole lastenleikkiä, vaikka moni tuntuu yhä ajattelevan niin. Ammattilaiset treenaavat useita tunteja päivässä, hiovat strategioita, kehittävät henkistä kanttiaan sekä treenaavat fyysistä kuntoaan.


Tiesitkö? E-urheilulla tai esportsilla tarkoitetaan erilaisten tietokone-, konsoli- ja mobiilipelien pelaamista kilpailumielessä. Pelaajat ovat yleensä erikoistuneet tiettyyn peliin, kuten urheilussa yleensäkin. E-urheilu on valtavan suosittua esimerkiksi Etelä-Koreassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa, ja sen suosio kasvaa Suomessa koko ajan.

Mutta jotta ammattilaiseksi pääsee, on treenattava paljon, osallistuttava turnauksiin ja pidettävä laitteistonsa ajan tasalla. Kaikki tämä vaatii rahoitusta. Ammattilaiseksi tähtäävän on myös elätettävä itsensä siihen asti, että alkaa saada sponsoreita tai palkkaa pelaamisesta.


MJ-Esports valmentaa ja tukee nuoria e-urheilijoita


Fiksari työllistää digitaitoisia nuoria auttamaan asiakkaitamme arkipäiväisissä digiasioissa. Siksi onkin luontevaa solmia kumppanuus nuoria tulevaisuuden e-urheilijoita kasvattavan seuran kanssa.

MJ-Esports on perustettu pelaamisesta innostuneiden ja ammattilaisuraa tavoittelevien nuorten tukiorganisaatioksi. MJ-Esports järjestää viikoittain yhteisiä treenejä ja osallistuu turnauksiin.

Fiksari tukee joukkuetta, jotta sen jäsenet voivat osallistua erilaisiin kilpailuihin ja jatkaa kehittymistä. Lisäksi Fiksari tarjoaa pelaajille kätevän tavan tehdä töitä joustavasti treeniaikatauluihin sopien sekä rahoittaa treenejään siihen asti, että työ alkaa tuottaa tulosta.

E-urheilu on hieno tapa nuorelle hyödyntää omia vahvuuksiaan ja toteuttaa itseään. Lisäksi e-urheilujoukkueista muodostuu nuorille tärkeä yhteisö online- ja offline-maailmaan. Siksi haluamme olla tukemassa tällaisen yhteisön kasvamista.


Kirjoittaja: Heidi



Kuusi neuvoa ensimmäisen älypuhelimen hankintaan

Julkaistu: 17.9.2018

Onko uuden älypuhelimen hankinta ollut mielessäsi viime aikoina, mutta epäröit vielä? Anna Fiksarin auttaa! Listasimme kuusi asiaa, jotka pitää tietää älypuhelimista.




1. Älypuhelin tarvitsee internet-yhteyden


Älypuhelimeksi kutsutaan matkapuhelinta, jossa on internet-yhteys ja johon voi ladata sovelluksia, eli äppejä tai appseja. Tämä tarkoittaa sitä, että jos hankit ensimmäistä kertaa älypuhelimen, joudut todennäköisesti hankkimaan teleoperaattorilta sellaisen liittymän, johon kuuluu myös 4G-yhteys.


2. Kosketusnäyttö vaatii tarkan kosketuksen


Älypuhelinta hallitaan näpyttelemällä kosketusnäyttöä. Siinä ei siis enää ole mekaanisia numeronäppäimiä. Älypuhelimessa kosketuksen voimakkuudella, suunnalla ja kestolla on merkitystä. Erilaisten eleiden opettelu onkin ensimmäinen opeteltava asia. Jos kärsit esimerkiksi parkinsonismista, kosketusnäytöllisen puhelimen käyttö voi olla hankalaa. Jos sormikosketus on hankalaa, voit hankkia apuvälineeksi kosketusnäyttökynän.


3. Valitset kahden leirin välillä


Pääasiassa älypuhelimet jakautuvat kahteen leiriin: Applen valmistamiin iPhoneihin, jotka toimivat iOS-käyttöjärjestelmällä, sekä esim. Samsungin, Huawein ja OnePlussan valmistamiin älypuhelimiin, jotka toimivat Googlen Android-käyttöjärjestelmällä. Käyttöjärjestelmät näyttävät hieman erilaisilta. Applen älypuhelimet ovat yleensä kalliimpia kuin muiden valmistajien laitteet, mutta Applen käyttämä iOS on käyttöjärjestelmänä selkeämpi.


4. Tarvitset käyttäjätilin


Joudut luomaan käyttäjätilin voidaksesi käyttää älypuhelinta normaalisti. Käyttäjätilillä ei säilötä rahaa, vaan sinua ja laitteesi käyttöä koskevia tietoja. Applen puhelimet vaativat Apple ID -käyttäjätilin, muiden valmistajien puhelimet pääasiassa Google-käyttäjätilin.


5. Akkua pitää ladata useammin


Älypuhelimen akku kestää huomattavasti vähemmän aikaa, sillä sen useat toiminnot tarvitsevat enemmän virtaa kuin perinteisen matkapuhelimen. Joudut lataamaan puhelinta luultavasti yhden-kolmen päivän välein käytöstä riippuen.


6. Sovelluksia saa sovelluskaupasta


Sovellukset eli äpit ovat älypuhelimen suola. Niitä saa ladattua sovelluskaupoista: Applen laitteissa AppStoresta sekä Googlen Play Storesta. Suurin osa sovelluksista on ilmaisia, mutta ne näyttävät käyttäjälle mainoksia. Osa sovelluksista on maksullisia ja ne voi maksaa sovelluskaupassa luottokortilla. Mistään sovelluksista ei sinua veloiteta, ellet siihen erikseen anna lupaa.


Kuulostaako monimutkaiselta? Anna Fiksarin auttaa.

Ostoksille ei kannata lähteä hätiköiden. Tärkeintä on, että saat omiin tarpeisiisi sopivimman älypuhelimen. Meiltä saat apua seuraaviin asioihin:


  • Älypuhelinten testaus ja osto liikkeessä
  • Oikean liittymätyypin valinta
  • Käyttöönotto-opastus
  • Käytön jatkuva tuki

Älä jää yksin pähkäilemään. Tilaa käyttöönotto-opastus 59€ Fiksarin verkkokaupasta tai soittamalla tilausnumeroon 050-5668586. Muut tiedustelut numerosta 050-5118959. Tarjoushinta voimassa 31.10.2018 asti.

Kirjoittaja: Heidi




Tee älypuhelimesta mokkula

Julkaistu: 20.7.2018

Moni siirtyy kesän viettoon mökille tai muualle kiinteiden nettiyhteyksien saavuttamattomiin. Operaattorit myyvät kilvan mökkiläisille "mokkuloita", jotka voi liittää kannettaviin tietokoneisiin jotta netin saa toimimaan jouhevasti.

Läppäri ja älypuhelin kesämökillä

Harva tietää, että mokkulan voisi korvata omalla älypuhelimella! Sekä Applen iOS-puhelimissa että useiden valmistajien, kuten Samsungin, Nokian ja Huawein Android-älypuhelimista löytyy toiminto, jonka avulla kännykän mobiilidataa voi lainata läppärin käyttöön.

Toiminto on iOS-laitteilla nimeltään "Oma yhteyspiste", Android-puhelimissa mallista riippuen puhutaan hotspotista tai yhteyden jakamisesta, esimerkiksi Honor-puhelimissa toiminto kulkee nimellä "Kannettava Wifi-hotspot". Katso alta ohjeet!

Huom! Tässä esimerkissä tietokoneena on Macbook Air, joten tietokonetta koskevat kuvat näyttävät erilaiselta riippuen siitä, millainen kannettava sinulla on käytössäsi. Android-puhelin on Nokia 5, joten myös eri valmistajien Android-puhelimilla valikot saattavat näyttää erilaisilta ja joudut soveltamaan ohjetta.


Android-puhelimet

1. Valitse "Asetukset"-sovellus

2. Valitse "Verkko ja internet"

3. Valitse "Hotspot ja yhteyden jako"

4. Näpäytä "Wi-Fi-hotspot" päälle ja paina "Luo Wi-Fi-hotspot"

5. Klikkaa "Näytä salasana"

6. Salasana tulee näkyviin. Pidä se saapuvilla. Voit tallentaa luodun salasanan.

7. TIETOKONEELLA mene verkkoyhteysvalikkoon ja valitse sieltä verkko, joka on nimetty puhelimesi mukaan.

8. Kopioi puhelimesi ilmoittama salasana avoimeen kenttään, kun tietokoneesi kysyy verkon salasanaa.

Nyt yhteys on päällä! Puhelimen yläreunaan ilmestyy pyöreä symboli yhteyden merkiksi.

Kun haluat lopettaa yhteyden käytön, palaa Hotspot-valikkoon ja napauta yhteys pois päältä. Älä jätä yhteyttä turhaan päälle, sillä se kuluttaa merkittävästi puhelimen akkua.

iPhonet

1. Valitse Asetukset-sovellus

2. Valitse "Oma yhteyspiste"

3. Laita oma yhteyspiste päälle. Mikäli alapuolella ei ole salasanaa, luo sellainen itse.

4. Oma yhteyspiste on nyt päällä ja voit käyttää nettiä tietokoneellasi. Siirry nyt tietokoneesi pariin.

5. Mene tietokoneellasi verkkoyhteysvalikkoon (löytyy usein oikeasta yläreunasta Mac-tietokoneilla ja oikeasta alareunasta Windows-koneilla) ja valitse sieltä verkko, joka on nimetty puhelimesi mukaan.

6. Kopioi puhelimesi ilmoittama tai itse määrittelemäsi salasana avoimeen kenttään, kun tietokoneesi kysyy verkon salasanaa. Paina sitten "Liity" tai "Yhdistä"

7. Puhelimen yläreunassa näkyy sininen vilkkuva "banneri" yhteyden merkiksi. Muista lopettaa oma yhteyspiste, kun et enää tarvitse sitä, sillä se kuluttaa merkittävästi puhelimesi akkua.

Eikö mennyt niin kuin Strömsössä? Oliko ohjeessamme pahoja puutteita? Voit lähettää meille sähköpostilla palautetta osoitteeseen posti@fiksari.fi. Fiksarin voit tilata tutusta numerosta 050-566 8586.

Fiksarin Pikalinja aukeaa toukokuussa 2018!

Julkaistu: 7.5.2018



Fiksari tarjoaa ystävällistä digitukea kotiin kannettuna. Digituen tarve on selkeässä kasvussa ja siksi rekrytoimme mukaan lisää taitavia ja innokkaita fiksareita. Pääset tutustumaan heihin pian, sillä Peik ja Heidi keskittyvät jatkossa johtamaan Fiksaria, kasvattamaan yritystä ja varmistamaan, että digitukea riittää kaikille sitä tarvitseville.

Otamme toukokuussa käyttöön järjestelmän, jonka ansiosta saat jatkossa sopivan fiksarin kiinni yhdellä puhelinsoitolla. Älykäs puhelinvaihteemme tunnistaa soittajan automaattisesti ja ohjaa puhelun omalla alueellasi toimivalle fiksarille, joka parhaassa tapauksessa pääsee auttamaan vaikka saman tien.

Asiakkaan suuntaan juuri mikään ei muutu: saat fiksarin tilattua jatkossakin numerosta 050-5668586. Laskutuskyselyt, palautteen ja muut fiksariin liittyvät asiat saat hoidettua asiakaspalvelumme kanssa numerossa 050 5118959 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen posti(ät)fiksari.fi. Uuden järjestelmän myötä emme enää kykene ottamaan tilauksia vastaan tekstiviesteillä tai sähköpostilla


Kirjoittaja: Heidi



Voi ei, taasko se Windows 10 pitää päivittää?

Julkaistu: 30.3.2017

Ei huolta! Olemme kohdanneet asiakkaidemme kanssa jo monet Windows-päivitykset ja autamme jälleen, jos kaipaat tukea päivityksessä, tai päivitys laittaa koneen solmuun. Kerromme nyt muutamista muutoksista, joita päivitys tuo mukanaan.

Windows 10

Jos sinulla on käytössäsi tietokone, jonka käyttöjärjestelmänä on Windows 10, on aika valmistautua seuraavaan päivitykseen. Kymppi ei vaihdu, mutta se saa lisäominaisuuksia Windows Creators Update -nimisellä päivityksellä. Microsoft kertoi, että paketti julkaistaan 11. huhtikuuta, joten koneesi saattaa huhtikuun aikana ilmoittaa päivitystarpeesta. Silloin tiedät, mistä on kyse.

Päivityksen yhteydessä tiedostosi säilyvät ennallaan, mutta tärkeimmät kuvat, videot ja dokumentit on aina järkevää varmuuskopioida ennen isoja päivityksiä. Jos haluat pelata varman päälle, siirrä tiedostosi vaikkapa muistitikulle ennen kuin annat Windowsille luvan käynnistää päivityksen.

Uusi päivitys parantaa joitakin tietokoneen viihdeominaisuuksia, mutta kiinnostavia lisäyksiä on enemmänkin. Kärsitkö nukahtamisvaikeuksista? Syynä voi olla tietokoneen ruudun heijastama sininen valo, varsinkin jos tapaat käyttää konetta myöhään illalla.

Sininen valo pitää hereillä

Tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten näytön kalpea valo voi häiritä unensaantia, sillä se pitää käyttäjän aivot virkeänä. Windows Creators Update tuo ns. yövalo-ominaisuuden koneellesi: yövalo muuttaa näytön värisävyjä niin, että aivot eivät häiriinny niistä yhtä paljon kuin sinisestä valosta.

Myös Windowsin tietoturvaominaisuudet siirtyvät samaan paikkaan: uusi Windows Defender Security Center kerää Windowsin omat tietoturvatoiminnot samaan paikkaan. Todennäköisesti et kuitenkaan tarvitse niitä, jos sinulla on esimerkiksi F-Securelta hankittu turvapaketti. Myös internet-selain Edgestä on luvattu tehdä nopeampi.

Toivomme, että päivitys sujuu näppärästi! Fiksari on kuitenkin lähellä, jos kaipaat apua.


Kirjoittaja: Heidi




Kolme asiaa, jotka tekevät älylaitteiden käytöstä älyttömän hankalaa

Julkaistu: 5.9.2016

Tavallinen tarina menee näin: lapset tai lastenlapset ovat ostaneet vanhemmille tai isovanhemmille joululahjaksi tabletin tai älypuhelimen. Sen avulla pystyy pitämään paremmin yhteyttä, soittamaan vaikka Skype-puheluita, varaamaan lomamatkat ja hoitamaan pankkiasiat näppärästi, kaikki vakuuttelevat. Mutta kun juhlat loppuvat, uuden älylaitteen omistajan ongelmat vasta alkavat.

Liikaa laitteita!

Lisää laitteita, lisää ongelmia

Älypuhelimet, tabletit ja läppärit eivät ole enää pelkästään työikäisten ja teinien arkipäivää, vaan jo 36 prosentilla 65–74-vuotiaista suomalaisista on älypuhelin käytössään, kertoo Tilastokeskus. Samoin vuonna 2015 jo neljännes saman ikäisistä suomalaisista asui taloudessa, jossa käytössä on tablettitietokone. Mitä enemmän laitteita, sitä enemmän ongelmatilanteita tulee eteen.

Jos kuuluu siihen onnekkaaseen ryhmään, joka jo työelämässä on tutustunut tietotekniikkaan, älylaitteiden käyttö voi tuntua luontevalta. Mutta entäpä ihmiset, jotka ovat tottuneet käyttämään yhteydenpitoon lankapuhelinta ja kirjepostia, varaamaan lennot ja hotellit matkatoimistovirkailijalta tai tekemään talletukset pankin palvelutiskillä?

Me Fiksarilla olemme tehneet yli vuoden ajan kotikäyntejä työ- ja eläkeikäisten ihmisten koteihin, ratkoneet tietotekniikan aiheuttamia pulmia ja opastaneet laitteiden käytössä. Olemme huomanneet, kuinka samanlaisten ongelmien kanssa asiakkaamme painivat. Tässä niistä yleisimmät:

1. Oikea kieli puuttuu.

Asiakkaalla on ongelma, mutta asiakkaasta tuntuu, ettei hän osaa kuvailla ongelmaa tai edes puhua laitteistaan oikeilla nimillä. Moni on kuullut puhuttavan pilvipalveluista, Skypestä tai kotiverkosta, mutta kukaan ei ole vaivautunut selittämään, mitä nämä asiat tarkoittavat.

2. Laitteet eivät sovi käyttäjälleen.

Liian pienet kosketusnäytöt vaativat tikunohuita sormia ja tarkan päättäväistä mutta keveää painallusta. Mutta miten asiakas pääsee hoitamaan pankkiasioita, jos ei löydä oikean sovelluksen painiketta ruudulta tai edes saa näppäinlukitusta auki? Laitteiden testaus käyttäjän kanssa unohtuu harmillisen usein lahjan ostajilta.

3. Asiakkaiden oma huoli.

Laitteen rikkomisen tai sekoittamisen pelko estää monia asiakkaitamme käyttämästä laitteitaan. Ymmärrämme tämän hyvin. Älylaitteet ovat kalliita ja huoli niiden rikkomisesta on suuri. Jatkuvat päivityspyynnöt vyöryvät näytölle uhkaavalta kuulostavien viestien kera:

"Sallitko Ohjelman XYZ tehdä muutoksia järjestelmään? Salli / Peruuta" tai "Ohjelma on ladattu internetistä ja voi sisältää haitallisia elementtejä. Oletko varma että haluat asentaa sen?" Harva lähtee arvaamaan, vaan jättää tärkeätkin päivitykset tekemättä.

Ratkaisu: älä jää yksin

Ei todella ole ihme, jos näiden jatkuvien ongelmien edessä olo tuntuu voimattomalta. Asiakkaamme kaipaavat kuuntelijaa ja neuvojaa, joka tulee kun avun tarve on akuutti. Juuri tämän takia perustimme Fiksarin.

Pyrimme jatkossa jakamaan tässä blogissa vinkkejä, selittämään hankalia termejä ja rohkaisemaan lukijoita käyttämään tekniikkaa. Voit myös tilatat uutiskirjeemme (täytä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään), niin saat vinkit ensimmäisten joukossa.


Kirjoittaja: Heidi

Lapinlahdenkatu 16

00180 Helsinki

posti@fiksari.fi

Y-tunnus: 2696725-2

Soita 050 566 8586 ja Fiksari auttaa heti!

Teemme kotikäyntejä ma-pe klo 9-19 ja la-su 10-16.

Toimialue

Helsinki

Espoo

Vantaa

Kauniainen

Twitter Facebook Instagram

© Fiksari 2019

Tietosuojaseloste